درمان کبد چرب غیر الکلی با هدف قرار دادن گیرنده ی کوپل پروتئین G

 12 ژانویه ی 2016- بر اساس  نتایج تحقیق جدیدی  که در شماره ی ژانویه ی مجله ی FASEBمنتشر گردید،گیرنده ی 119 زوج پروتئین G یا GPR119 می تواند به عنوان یک هدف مناسب برای درمان  بیماری کبد چرب غیر الکلی  در نظر گرفته شود. این گیرنده هم اکنون هدف داروهای دیابت و چاقی است و این گزارش امیدها را برای درمان بیماری کبدچرب غیر الکلی توسط ترکیباتی که گیرنده ی GPR119را برای دیابت و چاقی هدف قرار می دهند، افزایش داده است.

به گفته ی پرفسور Kangاز کالج دارویی و موسسه ی تحقیقاتی علوم دارویی دانشگاه ملی سوئول، بسیاری از افراد چاق در کشورهای توسعه یافته از بیماری کبد چرب یا حتی هپاتیت استئاتوز غیرالکلی رنج  می برند، نتایج مطالعه ی ما به یافتن ترکیب بالقوه ی دارویی برای درمان کبد چرب و هپاتیت  استئاتوز کمک خواهد بود.

 به منظور رسیدن به این نتایج پرفسور Kangو همکارانش از دوگروه موش آزمایشگاهی استفاده کردند  در گروه اول دانشمندان با تغییرات ژنتیکی گیرنده ی GPR119را حذف کرده و گروه دوم بدون هیچ تغییر ژنتیکی بصورت موشهای طبیعی  پرورش یافتند. سپس هر دو گروه به مدت 12 هفته با رژیم  غذایی پرچرب تغذیه شدند. استفاده از یک لیگاند برای گیرنده ی GPR119موجب کاهش تجمع چربی در کبد موش های طبیعی شد اما از تجمع  چربی درکبد موشهای فاقد این گیرنده ممانعت نکرد.

 دکتر Thoru Pedersonسردبیر ارشد مجله ی FASEBمی گوید: با وجود شیوع بسیار گسترده ی کبد چرب غیرالکلی تاکنون درمان موثری برای این بیماری ارائه نشده است، این پژوهش راه را برای  توسعه ی درمانهای جدید برای این بیماری می گشاید.

منبع:

زhttp://درمان کبد چرب غیر الکلی با هدف قرار دادن گیرنده ی کوپل پروتئین G